Een nieuw leven voor afgedankte netten en touwen biedt hoop voor de toekomst

Datum van item

20 september 2023

Categorie van item:

Achtergrondartikelen

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

371x bekeken

Meer dan 8 miljoen ton plastic belandt ieder jaar in onze oceanen. Zwervende touwen en netten zijn hierbij de meest dodelijke vorm van afval voor het zeeleven, blijkt uit cijfers van de Plastic Soup Foundation. Dit is nog maar de top van de ijsberg als we het over het plasticprobleem hebben. Hier wil Healix wat aan doen.

Marcel Alberts, oprichter en algemeen directeur van Healix: “Wij transformeren afgedankte touwen en netten uit de visserij en landbouw tot ‘circulaire polymeren’ van hele hoge kwaliteit. Oftewel: kunststof korrels waarmee klanten weer nieuwe touwen en netten kunnen maken. Maar niet alleen dat. Onze klanten gebruiken ons granulaat ook om bijvoorbeeld shampooflessen of bierkratten van te maken.”

"We werken het liefst zo dicht mogelijk bij de bron van het afval"

Maastricht and beyond

Marcel: “Met hulp van LIOF kunnen wij onze eerste fabriek in Maastricht verder verbeteren. Maar, er is zoveel van dit soort afval en waanzinnig veel vraag vanuit de markt naar circulaire producten. We willen daarom binnenkort ook andere fabrieken in Europa en daarbuiten bouwen. Dat doen we het liefst dicht bij de bron van het afval.”

Het doel is helder, de uitdagingen ook

Een circulaire economie is essentieel om de huidige problemen met het klimaat, biodiversiteit en vervuiling aan te pakken. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Healix staat na een indrukwekkende start dan ook voor de nodige uitdagingen. Marcel: “Denk aan het slechte economische klimaat, lage prijzen voor virgin plastic en vertraagde wetgeving voor hergebruik van plastics.” Het gros van de producenten voelt daarom nog maar beperkt de noodzaak om hergebruikt materiaal in grotere volumes in te zetten.

"Samen verminderen we onze ecologische voetafdruk"

Gedeelde Limburgse roots én waarden

Gelukkig is voor deze innovatieve ondernemer geen uitdaging te groot. Marcel: “Door de krachten te bundelen met LIOF kunnen wij nu onze missie voortzetten. Dat doen wij niets liever dan met een investeerder met eveneens Limburgse roots die onze maatschappelijke en duurzame waarden deelt. Ook werken wij samen met ketenpartners als The Ocean Clean-up. Voor deze partner mogen wij als een van de twee bedrijven wereldwijd het oceaanplastic verwerken tot opnieuw inzetbaar granulaat. Met elkaar verminderen wij zo de ecologische voetafdruk van de kunststofindustrie.”

h2

Met volle kracht verder vooruit

Marcel kijkt dan ook met onverminderd enthousiasme vooruit. “Op dit moment zijn we druk bezig met het invullen van de gevraagde raad van commissarissen. Zodat we onze activiteiten in Maastricht nog verder kunnen opschalen en onze positie ook daarbuiten kunnen verstevigen. Met als doel: een positieve verandering in de kunststofketen. Want dat is waar we het voor doen."

Stop met praten en ga het gewoon doen!

Marcel moedigt andere ondernemers aan om ook te ondernemen voor een gezonde en duurzame toekomst: “Oriënteer je goed door veel te praten met andere ondernemers en bedrijven. Maar op een gegeven moment moet je het gewoon gaan doen. Het loopt nooit precies zoals je gepland hebt. Vertrouw dan op je eigen creativiteit en doorzettingsvermogen - en dat van je team natuurlijk. Zo krijg je meer voor elkaar dan je denkt!”