Inzicht in data helpt ondernemers in het mkb om een toekomstbestendige bedrijfsstrategie op te zetten. Toch lijkt data niet top of mind te zijn, de focus van ondernemers ligt vooral op omzet genereren. Ga je wel aan de slag met data? Dan kan dat een wereld van verschil betekenen. Zo ontdekte ook importeur van honden- en kattenvoeding Johnson Petfoods. In deze update zetten we de voordelen van data en digitalisering voor je op een rij en laten we je zien waarom je als ondernemer in het mkb eigenlijk niet meer zonder data kan.
Voordelen van digitalisering
Digitalisering heeft verschillende voordelen. Deze kunnen we in vier categorieën indelen:
- Je kunt processen versnellen (en daarmee kosten besparen);
- Je kunt diensten verbeteren (dus omzet verhogen);
- Je kunt inzichten verkrijgen (oftewel betere beslissingen nemen);
- Je kunt data sneller delen (wat helpt bij transparantie en nieuwe verdienmodellen).
Iedere onderneming is in het bezit van data. Door data te structureren, krijg je informatie. Het digitaliseren van de data en de informatie kan zorgen voor versnelde besluitvorming en gewenste transparantie. Dit leidt dan uiteindelijk tot toekomstbestendige verdienmodellen, die ook nog eens aansluiten op klimaat- en gezondheidsdoelstellingen. Wil je als ondernemer ook in de toekomst mee blijven doen in jouw branche? Investeer dan nu in digitalisering.
Digitalisering is bij veel ondernemers niet ‘top of mind’
Veel mkb-ondernemers zijn elke dag bezig met het behalen van hun omzet en hebben daardoor simpelweg onvoldoende tijd om zich echt te verdiepen in de kansen en bedreigingen van digitalisering. Maar de wereld om ons heen verandert razendsnel. Klanten gedragen zich vandaag niet meer als vijf jaar geleden. Ze bestellen steeds vaker online, vragen om producten en diensten op maat, verwachten gemak en stellen eisen op het gebied van duurzaamheid. Daardoor staan businessmodellen van veel ondernemers die niet meebewegen onder druk. Corona heeft deze trend alleen maar versneld.
Transparantie en digitalisering is een must
Een van de vele voordelen van data is dat het inzicht geeft in de consumentenbehoefte. Een actueel voorbeeld dat nog niet zo lang geleden in de media verscheen gaat over het bedrijf Greenyard. Dit bedrijf sluit qua strategie perfect aan op de visie van Rabobank. In hun nieuwe strategie kijkt Greenyard onder meer naar samenwerking met innovatieve starters. Als voorbeeld noemt CEO Marc Zwaaneveld ondernemingen die gespecialiseerd zijn in het verzamelen van data over de voedselketen. Door relaties met die laatste categorie hoopt Greenyard meer inzicht in de klantbehoefte te krijgen daardoor ook 'dichter op de klant' te opereren.
Relevante data inzichtelijk maken Eén van de inzichten in consumentenbehoefte is het belang van het delen van relevante data over bijvoorbeeld nutriënten, emissies, klimaatimpact en arbeidsomstandigheden. De consument eist deze data van ondernemers. Wil je dit als ondernemer niet inzichtelijk maken? Dan heb je de kans dat je bij de supermarkt niet meer op het schap komt. Voorbeelden hiervan zien we bij Tesco, Ahold, Colruyt en Lidl. We schreven ook een (Engelstalig) artikel over front of pack label, waarbij de labels worden gebruikt om consumenten betere keuzes te kunnen laten maken.
In het Klimaatakkoord van Parijs zijn afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot in 2030 met 50% in verlaagd te hebben. Ook de foodsector wordt uitgedaagd om deze richtlijnen te halen. Veel producenten in de levensmiddelenindustrie moeten aan hun afnemers inzichtelijk maken wat hun CO2-emissie is. Dat gaat heel ver, want er wordt ook gevraagd wat de emissies zijn op scope 1,2 en 3 van de CO2-emissie.
Producenten willen best van leverancier wisselen als ze inzicht krijgen in de data over onder meer CO2. Zo kunnen ze namelijk aan hun afnemers aantonen hoe het product een lagere emissie kan realiseren.
Vooral voor scope 2 en 3 is het lastig om de emissies goed en snel in beeld te krijgen. Dit wordt wel steeds meer een voorwaarde en is dat in sommige gevallen ook al. Ook hier geldt dat transparantie enorm belangrijk is. Het wordt onderdeel van het verdienmodel van bedrijven. En digitalisering is hierin de oplossing.
Transparantie en inzicht in de eigen bedrijfsprocessen
Het omzetten van data naar digitaal inzicht leidt tot een optimalisatie van de kostenbesparing en daarmee verhoging van de winstgevendheid. Zoals bij Johnson Petfoods. Dit bedrijf is importeur van honden- en kattenvoeding en verkoopt hun producten in binnen- en buitenland aan dierenspeciaalzaken. Ook verkopen ze sinds vorig jaar aan particulieren via hun online brandstore. Meer inzicht in de voorraadpositie leidde tot een substantiële besparing op de inkoopkosten. John Sars, directeur van Johnson Petfoods vertelt: “In het begin stuurden we vooral op onderbuikgevoel en kennis van de markt, maar nu ons bedrijf groeit wordt de noodzaak van sturen op data veel belangrijker.” Johnson Petfoods kocht in het verleden bijvoorbeeld wel eens te weinig voorraad in en miste daardoor kansen. Door aan de slag te gaan met data en de voorraad te optimaliseren, bijvoorbeeld op basis van seizoensinvloeden, heeft het bedrijf op het juiste moment de juiste producten op voorraad. Hiermee kunnen ze altijd de hoogst mogelijke uitleveringsgraad garanderen naar hun klanten. Sars: “Er gaat een wereld voor ons open.”
Bron: Rabobank
Meer weten? Bekijk de hele video over hoe data Johnson Petfoods hielp met besparen door inzicht te geven in vraag en aanbod.