ReCheck, een van de pioniers in blockchaintechnologie, heeft altijd vooropgelopen bij de ontwikkeling van nieuwe oplossingen in het bedrijfsleven. ‘En dat was soms best moeilijk’, zegt Emilyan Enev, CEO van het techbedrijf: ‘Wanneer je te vroeg bent, is het erg lastig om mensen ervan te overtuigen dat je waardevol werk doet, want hun natuurlijke reactie is afwijzing.’
"Emilyan Enev, CEO ReCheck: Voor blockchain is het samenbrengen van meerdere partijen essentieel. Het is een manier om samen waarde te creëren en synergieën te ontsluiten, zodat alle betrokken partners kunnen winnen."
ReCheck
Toch kijkt hij hoopvol naar de toekomst, nu grote bedrijven zoals Starbucks hun loyaliteitsprogramma’s steeds vaker met blockchain inrichten. Zij zien al in dat je ook met samenwerken waarde kunt toevoegen! We spreken Emilyan over de parallellen tussen blockchain en het Brightlands ecosysteem en de lancering van hun nieuwe product DataPond.
Win-win filosofie
Het is misschien wel de grootste uitdaging voor ReCheck: de trage aanpassing van het bedrijfsleven en de enterprise sector aan blockchain, voornamelijk vanwege het wantrouwen en de associaties met de prijsschommelingen van cryptovaluta. ‘In de denkwijze van het traditionele bedrijfsleven gaat het om het creëren van eigen systemen, eigen software en eigen databases. Zo proberen bedrijven om volledige controle te houden.’ Het idee hierachter is dat je alleen waarde voor je bedrijf kunt creëren door volume aan een andere partij te onttrekken: een zogenaamde ‘zero-sum mentaliteit’.
De filosofie achter blockchain vraagt juist om samenwerking en decentralisatie (zie kader onderaan dit artikel). Emilyan: ‘Voor blockchain is het samenbrengen van meerdere partijen essentieel. Het is een manier om samen waarde te creëren en synergieën te ontsluiten, zodat alle betrokken partners kunnen winnen.’ Hij voegt hieraan toe: ‘Niet veel anders dan het Brightlands Ecosysteem.’ Naast mogelijkheden voor synergie, vinden Emilyan en zijn medeoprichter bij Brightlands ook een fijne werkomgeving en de connecties om te kunnen deelnemen aan grote Europese Interreg projecten en hackathons. Ze hopen met hun kennis ook andere partners van Brightlands verder te brengen en deden dit eerder al met workshops over blockchain.
Gebruiksvriendelijke blockchain
ReCheck maakt infrastructuur voor bedrijven die willen profiteren van blockchain, zonder hun manier van werken volledig om te gooien. Hun toepassingen voegen een extra beveiligingslaag toe aan bestaande bedrijfsmodellen. Emilyan: ‘Dit is onze sweet-spot: de implementatie van blockchain, vooral in omgevingen waar vertrouwen en veiligheid van het grootste belang zijn, waardoor online oplichting en cyberveiligheidsbedreigingen drastisch worden beperkt.’ Voor veel bedrijven is en was blockchain een ver-van-hun-bedshow, maar dit geldt niet voor ReCheck. Het techbedrijf helpt ondernemers om blockchain te integreren in hun processen door reguliere bedrijfsgegevens te verbinden met blockchain. Bedrijven kunnen slechts één component integreren, hun systemen koppelen en op deze manier transparantie, veiligheid en nieuwe diensten toevoegen.
Nieuw: DataPond
Op dit moment staat ReCheck op het punt om hun nieuwe product DataPond te lanceren. DataPond (www.datapond.ai) combineert lessen uit blockchain met geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI). De belangrijkste vraag die ReCheck hiermee probeert te beantwoorden is: hoe ga je als internetbedrijf geld verdienen in een AI-web omgeving? Emilyan: ‘In de nabije toekomst hoef je, in plaats van meerdere pagina's op Google te doorzoeken, alleen maar een vraag in de chatbot te typen en dan komt alle informatie naar je toe. Dat betekent dat websites die reclame als inkomstenbron gebruiken, hun bezoekers verliezen en daarmee ook hun manier van geld verdienen.’
Waarde creëren met AI chatbots
Met DataPond kunnen bedrijven hun gegevens veilig registreren op de blockchain en beschikbaar stellen aan AI. Zo kunnen ze het gebruik van hun content in de resultaten van AI-tools nauwkeurig traceren en er geld mee verdienen. Blockchain wordt gebruikt om elke dataset die door AI wordt gebruikt te verantwoorden en beloningen uit te keren aan de auteurs en dataleveranciers. Een bijkomend voordeel is dat voor klanten de bron van de informatie opvraagbaar is, wat transparantie toevoegt aan chatbotresultaten. ‘En er is meer’, zegt Emilyan: ‘Met deze nieuwe technologie hebben we de mogelijkheid om niet geïndexeerde gegevens aan te boren. Het gaat dan om gegevens die niet toegankelijk zijn via zoekmachines zoals Google, wat ruwweg 95% van het internet is.’