De Limburgse toeristische sector versterken met data
Onze provincie is een gastvrije topbestemming binnen Nederland. Dit zie je ook terug in de cijfers van het CBS. In 2020 was Limburg, na Gelderland, de provincie met het hoogste aantal binnenlandse vakanties. Nederlanders gingen bijna 2 miljoen keer in Limburg op vakantie, dat is 12% van het totaal aantal binnenlandse vakanties (bron: CBS – Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2021).
Limburg is enorm in trek. Daar liggen tegelijkertijd ook uitdagingen. De coronacrisis leerde ons dat er geen provinciaal datadashboard bestaat waarop bedrijven en overheden in de toeristische sector beslissingen kunnen baseren. Hier ligt een behoefte en een kans. Immers, meten = weten. Om onze toeristen optimaal te bedienen is het belangrijk inzicht te krijgen in hun gedrag. Dat kan door gebruik te maken van data. Maar elke partij heeft zo haar eigen data, waardoor het geheel nogal versnipperd is.
Data koppelen
Er bestaat een behoefte om de beschikbare data aan elkaar te koppelen. Data van overheden, kennisinstellingen, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Een dataportaal waarin elke partij een overzicht heeft van de belangrijkste cijfers. Maar welke cijfers komen in zo’n portaal? Data in overvloed, alleen moeten de relevante data verwerkt worden tot heldere informatie die bruikbaar is voor de verschillende belanghebbenden. Op basis van deze informatie kunnen bijvoorbeeld gemeenten beleidsbeslissingen maken.
En daarin kan Brightlands Smart Services Campus als geen ander faciliteren. Vanuit het Public Services Lab is deze uitdaging opgepakt, samen met een afvaardiging van gemeenten uit Noord-, Midden-, en Zuid-Limburg en de Provincie Limburg. Daarom organiseerden ze 28 oktober een eerste verkenningsfase voor dit vraagstuk. Welke informatiebehoefte hebben de gemeenten? Welke stakeholders zijn er? Maar ook: Wat is realistisch en haalbaar.
Samenwerking
Op basis van deze eerste sessie volgen nog een aantal vervolgsessies waarin samen wordt bepaald welke informatie er al beschikbaar is en welke randvoorwaarden er nodig zijn om tot één dataportaal toerisme te komen. Daarbij is de gebruiksvriendelijkheid en de behoefte van zowel gemeenten als ondernemers en andere belanghebbenden het uitgangspunt.