De BOL.com voor organisaties met laboratoria

Datum van item

22 december 2021

Categorie van item:

Praktijkverhalen

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

126x bekeken

"Je kan direct de gekozen lab artikelen vergelijken op kwaliteit, prijs en leveringsvoorwaarden."

LIOF helpt deze ondernemer met:

LIOF helpt deze ondernemer met:

LIOF ondersteunt deze ondernemer vanuit het LIOF Participatiefonds.

LIOF en EQILENCE

Rob Westerhoff, CEO van EQILENCE, vertelt:

“Wij geven laboratoria, universiteiten en ziekenhuizen vandaag transparantie in de leveranciers- en productinformatie voor de ontwikkeling van de medicijnen van morgen. Dit is onze missie. Met het S-DAS gaat inkopen in het algemeen en aanbesteden in het bijzonder sneller en eenvoudiger. Bovendien bespaart het veel tijd van inkopers en researchers, waardoor het enorm gebruiksvriendelijk is.”

“Resultaat? Efficiëntie voor onderzoekers en compliancy voor inkopers”  

Vertalen van een plicht naar transparantie en gebruiksvriendelijkheid? Dit was een trigger voor Stefan Vocks van het LIOF. In het gesprek met EQILENCE kwam dan ook de vraag naar voren: hoe realiseert EQILENCE dit dan? Bert Klinkenberg, CIO van EQILENCE: “Dit doen we door een Supplier Relation Management platform aan te bieden. Alle productdata is aanwezig. Door het algoritme kan de klant kwaliteit, prijs en leveringsvoorwaarden vergelijken. Net zoals bij BOL.com.” 

Naast een betere en efficiëntere inkoop wordt een lagere inkoopprijs gerealiseerd. “Bovendien voldoet de klant met het S-DAS aan de Aanbestedingswet. Waardoor men veel sneller en compliant kan aanbesteden”, voegt Bert toe. “De oplossing van EQILENCE met het S-DAS is een prachtig voorbeeld van innovatieve digitalisering in de zorg”, concludeert Stefan.

Een vliegende start met het UMC Utrecht

Voor EQILENCE is het testen en valideren van data onmisbaar. Hiervoor werkte zij samen met het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht). Met succes! Pieter Klinkenberg, COO van EQILENCE: “Dit gaf ons een vliegende start. Het inkoopteam van het UMC Utrecht droeg geweldig bij aan het S-DAS. Om te testen hoe de klantdata vergeleken kan worden, maar ook hoe bepaalde functionaliteiten werken.” 

“Je ziet precies welk product binnen is gekomen en waar je het vindt”

Pieter legt verder uit hoe het werkt. “Bestelt de klant producten voor het laboratorium en komen deze binnen? Dan geeft het S-DAS aan waar het opgeslagen wordt en deze informatie wordt rechtstreeks gekoppeld met het Chemicaliën Registratiesysteem. De researcher ziet vervolgens ook dat het product binnen is en waar het staat. Daarnaast ziet de onderzoeker of er misschien nog voorraad van een artikel bij een collega-researcher aanwezig is.” 

Duurzaamheid als beleid?

De unieke verzameling van data wordt real time aangevuld en onderhouden. Dit zorgt zoals gezegd voor transparantie in kwaliteit en prijs, maar ook voor duurzaamheid. Pieter geeft een voorbeeld: “Vanuit het S-DAS kunnen klanten orders over meerdere afdelingen eenvoudig gebundeld naar de leverancier sturen. Dit resulteert in minder vervoersbewegingen en levermomenten. In gedrag kan het S-DAS platform, met het unieke stoplichtsysteem , direct inzichtelijk maken of het geselecteerde product voldoet aan het duurzaamheidsbeleid.” 

Ondernemen in de zorg

Heeft Rob een advies voor andere ondernemers? Rob: “Ondernemen is meer dan geld verdienen alleen. Naarmate we het S-DAS verder ontwikkelen, vragen wij ons altijd af: wat kan dit systeem betekenen in een wereld met sterk oplopende zorgkosten? Natuurlijk willen we met ons S-DAS een goede boterham verdienen. Maar het geeft ons een goed gevoel dat we een bijdrage leveren aan het belangrijkste vraagstuk in de hedendaagse zorg. Vaak hebben onze gebruikers onze oplossing al binnen zes maanden terugverdiend. 

“S-DAS staat nu al bekend als de BOL.com van de laboratoria”