Consument weet niet goed wat biologisch is

Datum van item

10 januari 2022

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

71x bekeken

Meer dan de helft van de consumenten (56 procent) weet niet goed wat qua productie het verschil is tussen biologische en niet-biologische producten. Dat blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van biologische brancheorganisatie Bionext.

Als consumenten uitgelegd krijgen wat biologisch inhoudt, zijn ze bereid meer te betalen voor een biologisch product, meldt Bionext op basis van het onderzoek. De positieve houding ten opzichte van biologische producten steeg van 52 naar 75 procent. Dat gebeurde nadat werd uitgelegd wat biologisch is. Het onderzoek toont een verband tussen 'weten' wat biologisch is en het daadwerkelijk kopen. 'Consumenten moeten de meerwaarde van biologisch begrijpen, om de meerprijs te betalen', stelt Bionext.

Veruit de sterkste negatieve associatie met biologisch is de hogere prijs, blijkt uit het onderzoek. Biologische producten zijn vaak duurder, onder andere omdat er geen chemische gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt. Daardoor is de biologische werkwijze arbeidsintensiever, maar bijvoorbeeld ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de biologische boer.

Kennis vergroten

Volgens Bionext is er 'enorm veel ruimte' als het gaat om het vergroten van de kennis van consumenten. Welke informatie de consument krijgt, heeft ook effect op hun houding. Het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt (43 procent). Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27 procent) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26 procent), blijkt uit het onderzoek. Volgens directeur Michaël Wilde van Bionext laat het onderzoek zien dat er werk aan de winkel is voor de biologische sector. 'Zolang we niet uitleggen wat biologisch is, verandert er niets. Dat doen we al, maar dus nog niet genoeg. Dat onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is. We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch', stelt Wilde.

 

Bron: Nieuweoogst