Column Helga van Leur: fabulous fall

Datum van item

23 september 2023

Categorie van item:

Praktijkverhalen

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

47x bekeken

Nu de bladeren gaan vallen en het kwik geleidelijk gaat dalen, breekt het seizoen aan van het loslaten. Als je verder nadenkt over waarom dat gebeurt, blijkt het eigenlijk het seizoen van het voorbereiden te zijn. De natuur zorgt met het loslaten van de bladeren dat de bomen hun voedingstoffen waarborgen en de winter goed kunnen doorkomen. Het is dus maar net hoe je ernaar kijkt.

Voor de ondernemers geldt hetzelfde. In de sectoren buitenhoreca en toerisme schakelen ze over van een drukke zomer naar een rustigere winter en kunnen ze even op adem komen. Daardoor komt er ook weer rust en ruimte om na te denken over het volgende jaar. Dus eigenlijk moet je alsnog aan de bak ter voorbereiding. Voor veel MKB-ers is de herfst juist de opmars naar de malle gekte rondom de feestdagen. Het voelt ook best tegenstrijdig: In de winkels hangt de winterkleding al klaar, terwijl het buiten begin september nog verrassend tropisch warm is.

Toch kan het ook samengaan. In de herfst komen de tegenstellingen van vorst en warmte binnen 12 uur voor. Op een heldere, windstille najaarsdag kan het ’s ochtends heel frisjes beginnen, maar ’s middags volop terrasjesweer zijn. Hoe zorg je dan dat je in alle omstandigheden comfortabel gekleed bent?

Laagje op laagje

Een gouden tip die ik ooit in Nieuw-Zeeland tijdens mijn huwelijksreis kreeg: “kleed je in laagjes”. Zo kun je je -naar gelang het weertype- in de loop van de dag ‘ontpellen’ of ‘inpakken’ en zit je er altijd thermisch comfortabel bij. Dat is ook hoe je als ondernemer snelle veranderingen kunt tackelen: zorg dat je kunt variëren en stapelen met je product of dienst. Niet dat je een alles-of-niets situatie terecht komt. Want net als het weer, is ook de klant nooit geheel voorspelbaar.

Het kiezen van de juiste kleding is gaat overigens niet enkel over thermisch comfort. Ook uitstraling bepaalt wat je aantrekt. Bij een (potentiële) klant aankomen in je alledaagse kloffie wekt toch een andere indruk dan een goed verzorgde outfit. Uiteraard moet het wel iets zijn dat bij je past. Je hoeft je als ondernemer immers niet anders voor te doen dan wie je bent; de klant mag best weten met wie hij zaken doet. “Kleding maken de man.” Of vrouw, uiteraard.

De juiste dresscode

Maar kleding kan ook de sfeer bepalen bij gelegenheden. Een zomers feest vraagt om zomerse outfits, terwijl een concert van Andre Rieu bijwonen in een Hawaii-shirt niet zo gewaardeerd wordt. Bij congressen mag je er juist wel uit springen. Mensen onthouden je aan die fleurige jurk, een opvallende haarkleur, die bijzondere bril of die knallende schoenen.

Maar wat doe je nu als de dresscode niet bij je past? Dat dilemma heb ik deze herfst. Op een prachtig landgoed in Zuid-Limburg gaat een familielid trouwen. “Dresscode: Fabulous Fall - dress to impress in the tones of fall.” Mijn stress stijgt als ik de kleurtinten opzoek: warme aardetinten en vooral gedempt qua kleur. Denk aan de bladeren die deze overgangstijd verkleuren voor ze vallen: mosgroen, okergeel, bordeauxrood, wijnpaars en vijftig tinten bruin.

Ik ben dol op de herfstkleuren in de natuur, vooral als de zon erop staat. Maar niet in mijn kleding. In mijn -toch zeer uitgebreide- kledingkast hangt vooral knalrood en kobaltblauw. Dus zit ik met een groot dilemma. Ga je voor wat de organisatie vraagt of zoek je naar iets wat wel bij jou past? En niet onbelangrijk als het gaat om duurzaamheid; je wilt het toch ook vaker kunnen dragen. Eenmalig gebruik past echt niet meer in deze tijd.

Moeite doen wordt beloond

Als ondernemer zul je daar ook regelmatig tegenaan lopen: de klant vraagt iets anders dan wat bij jouw visie en missie past. Ga je dan voor de weg met de minste weerstand en korte termijn oplossingen of ga je echt moeite ergens in stoppen om zowel de klant als je eigen missie en visie op lange termijn te dienen?

Ik garandeer je: ergens de moeite instoppen loont. Net als bij het opstellen van een goed weerbericht komt er veel uitzoekwerk bij kijken om bij de uitkomst te denken: ja, natuurlijk! Wat simpel en vanzelfsprekend lijkt, daar zit vaak meeste werk achter! En ja, soms stop je uren in iets waar niets uitkomt, maar ook daar kun je weer van leren. Maar vaak krijg je juist nieuwe (en onverwachte) inzichten.

Toeval

Hoe is het afgelopen met mijn kledingkeuze tijdens deze Limburgse herfstbruiloft? Om toch het beste van beide werelden te combineren, ben ik hard aan het zoeken geslagen. Het koste wat tijd, maar toen ik de hoop bijna opgaf, wat het ineens daar: een smaragdgroene jurk met taftzijde, bedrukt met subtiele zwart fluwelen figuren. Bij nadere inspectie herken ik zowaar een zon, maan, wolken en sierlijke takken. Die opdruk is toevallig, want ik viel initieel voor de sprankelende groene kleur.

Of zou het dan toch geen toeval zijn? Door ergens tijd en aandacht in te stoppen, komt het uiteindelijk op je pad. Ik voldoe aan de wens van de organisatie, ik voel mij thuis in mijn outfit en zorg uiteraard voor de laagjes. Want zelfs ik weet niet wat het weer op zo’n herfstdag gaat doen. Maar: ‘Een slimme meid (of ondernemer), is op haar toekomst voorbereid!’