Circular Value Center (CVC) lanceert routekaart Remanufacturing

Datum van item

16 november 2023

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

101x bekeken

Circular Value Center (CVC) lanceert routekaart Remanufacturing

Op 25 oktober 2023 tijdens de Dutch Design Week heeft het Circular Value Center (CVC)  de Routekaart Remanufacturing gepresenteerd. Met remanufacturing kunnen MKB maakbedrijven geld gaan verdienen aan hun eigen producten die aan het eind van hun leven zijn gekomen. 

Bron: www.circulairemaakindustrie.nl 

Niet zomaar hergebruik, maar het herproduceren naar de eisen en wensen van deze tijd. Dat levert niet alleen een interessante businesscase op, het biedt waardevolle informatie over het gebruik van het product bij de klant en bedrijven houden grip op waardevolle grondstoffen. De routekaart geeft inzicht in de mogelijkheden en uitdagingen die bedrijven op de weg naar remanufacturing tegenkomen. Een tiental bedrijven heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de routekaart die daardoor praktisch en toegankelijk is geworden. De bedrijven die hieraan hebben meegewerkt zijn: Wemo, ATD, Hapert aanhangwagens, ASML, Vanderlande, EMtech, RE MADE in HOLLAND, IRS robotics, Bluetron en de Haagse Hogeschool. Niels van Olffen van Maaklos is ingeschakeld om de routekaart te maken.

 

Het Circular Value Center is een initiatief van de Provincie Noord-Brabant en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij en streeft naar het toekomstbestendig maken van het Zuid-Nederlandse bedrijfsleven. De vraag hoe om te gaan met grondstoffen, materialen, onderdelen en producten speelt daarbij een steeds belangrijkere rol. Strategische uitdagingen zijn daarbij: toegang houden tot grondstoffen, nieuwe verdienmodellen ontwikkelen en verduurzamen.  De ervaring leert dat denken en werken in kringlopen, de circulaire economie, enorm kan helpen om dat te realiseren. Daarbij hebben bedrijven 3 belangrijke knoppen waar ze aan kunnen draaien: productontwerp (‘’beginning of life’’), levensduurverlenging in combinatie met allerlei diensten (‘’middle of life’’) en hergebruik (‘’end of life’’).

 

Remanufacturing blijkt voor veel bedrijven een uitstekend, tastbaar en laagdrempelig vertrekpunt voor hun circulaire reis. Haal de producten die je (ooit) heb gemaakt eens terug om te kijken hoe ze eraan toe zijn en of je er nog wat mee kunt. Dat biedt perspectief om geld te gaan verdienen aan de tweede hands markt, die vaak toch al bestaat. Daarbij geeft het informatie over gebruik en de staat na gebruik van producten die in het verleden zijn geproduceerd, wat weer input geeft aan ontwerp en engineering van nieuwe producten. En ten slotte blijkt het vaak interessant om producten niet meer te verkopen, maar al bij aanvang in eigendom te houden. Dit biedt weer hele interessante mogelijkheden voor services op het gebied van onderhoud, revisie, leveren van (tweedehands) spare parts enzovoort.

 

Met het maken en lezen van de routekaart is de reis nog niet klaar, maar pas begonnen. Het Circular Value Center gaat activiteiten ontwikkelen om de routekaart ook (via bijeenkomsten, onderzoek en projecten) toegepast te krijgen in de praktijk. Bijvoorbeeld op 30 november in een bijeenkomst Businesskansen voor remanufacturing, met MVO-Nederland in Driebergen bij de Triodos bank.

h2