"Zo werken we met elkaar aan een duurzamere en gezondere samenleving"
LIOF helpt deze ondernemer met:
LIOF helpt deze ondernemer met:
Arion heeft deelgenomen aan de Circo Track die LIOF heeft georganiseerd samen met CIRCO en de Rabobank. De digitale CIRCO track is bedoeld om ondernemers kennis te laten maken met de economische potentie van circulair ondernemen. Je maakt kennis met de circulaire economie, ontdekt de kansen hiervan voor jouw bedrijf en zet concrete stappen naar de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen.
LIOF heeft de ontwikkeling van dit product zelf mede mogelijk gemaakt met subsidie vanuit Limburg Makers, Het was voor LIOF niet moeilijk om dit project positief te beoordelen. Charles Mevis van LIOF: “Het project draagt bij aan een duurzamere en gezondere samenleving. Voor ons een belangrijk keuzecriteria in onze beslissing welke ondernemer of welk project wij steunen.”
LIOF en Arion
Christine de Kogel, New Product Development Manager, en Fabian Groven, Corporate Social Responsibility Manager, vertellen:
“Wij zijn trots op ons huidige Swash® assortiment met onder andere wasdoekjes (wipes) en washandjes (gloves) voor wassen, incontinentiezorg en desinfectie. Maar natuurlijk denken we altijd graag nog een stap verder, voor jong en oud.”
Niets zo gevoelig als babybilletjes
Christine vertelt meer over een van de meest recente projecten van Arion. “We ontwikkelen op dit moment vochtige babydoekjes die biologisch afbreekbaar zijn. Daarmee hebben de doekjes een lagere ecologische footprint dan gewone vochtige babydoekjes. Ook zijn de doekjes speciaal geschikt voor de neonatale babyhuid.”
“Zo werken we met elkaar aan een duurzamere en gezondere samenleving”
Een lagere ecologische footprint
De aanleiding voor de ontwikkeling was tweeledig. “We zagen ten eerste dat de huidige babydoekjes in de markt regelmatig zorgen voor geïrriteerde babyhuidjes. Vooral bij premature en pasgeboren baby’s. ’. De biodegradable babywipes bieden hiervoor een oplossing. Ten tweede zagen wij kansen om de ecologische footprint van het gebruik van babywipes te verlagen”.
Hoe werkt het precies?
“De doekjes worden geïmpregneerd met een ‘water/olie’-emulsie (w/o-emulsie). Belangrijk hierbij is dat de wipes bestaan uit minimaal 50% olie en maximaal 50% water. De huidige babywipes op de markt zijn over het algemeen ontwikkeld op basis van meer dan 80% water. Water kan de natuurlijke bescherming van de huid van pasgeborenen afbreken. Door meer olie te gebruiken, dragen de doekjes bij aan de natuurlijke bescherming van de babyhuid. Daarnaast zorgt een lagere concentratie aan conserveringsmiddelen in het product voor een lager risico op allergieën op latere leeftijd.”
Duurzaam en gezonder
Het was voor LIOF niet moeilijk om dit project positief te beoordelen. Charles Mevis van LIOF: “Het project draagt bij aan een duurzamere en gezondere samenleving. Voor ons een belangrijk keuzecriteria in onze beslissing welke ondernemer of welk project wij steunen.” LIOF heeft de ontwikkeling van dit product mede mogelijk gemaakt met subsidie vanuit Limburg Makers. Christine: “Daar zijn wij natuurlijk erg blij mee. Ook heeft de beoordelingsprocedure ons geholpen om het project te stroomlijnen en concreet te maken.”
Nieuwe lessen voor onze Swash®-producten
Duurzaamheid is een van de strategische pijlers van Arion en daar past het babywipes project prima in. Fabian: “De komende jaren willen we grote stappen zetten in het verduurzamen van onze Swash® producten. In het voorjaar van 2020 hebben we hiervoor verschillende mogelijkheden in kaart gebracht tijdens de eerste Limburgse CIRCO track. De lessen uit de CIRCO track kunnen we toepassen in het babywipes project en willen we in de toekomst ook toepassen in de verduurzaming van onze Swash®-producten voor de zorg. Zo kunnen we op een steeds duurzamere manier meerwaarde blijven bieden aan het zorgpersoneel, patiënten en de samenleving. Niet alleen nu, maar ook op langere termijn.”
Nieuw voor Arion én de markt
Een biodegradable babywipe op basis van een w/o-emulsie is nieuw voor Arion, maar ook voor de markt. Arion is dan ook niet voor niks erg enthousiast om dit vernieuwende product een succes te maken. Christine: “De komende tijd focussen we ons op het selecteren van de meest geschikte (voornamelijk natuurlijke) oliën om toe te passen in het eindproduct.”
“Iemand moet altijd ergens beginnen. Waarom kun jij dat niet zijn?”
Tips?
Natuurlijk laten we Christine en Fabian niet gaan zonder een paar waardevolle tips voor ondernemers. Om ook duurzamer, slimmer en met meer aandacht voor gezondheid te ondernemen.
Samenwerken, samenwerken, samenwerken …
Christine: “Samenwerken dus. Dat is zeker een vereiste om tot duurzame oplossingen te komen. De samenwerking met ketenpartners is een no-brainer, in ons geval onder andere de leverancier van de cellulosevezels in het nonwoven doek en de leverancier van het nonwoven doek zelf. Maar soms moet je ook buiten de keten oplossingen zoeken.”
… want je kunt niet alles zelf oplossen
“En dat hoeft gelukkig ook niet! Maar wacht niet tot anderen met oplossingen komen … wat ons bij de tweede tip brengt: gewoon ergens beginnen.” De managers van Arion besluiten met een grote smile: “Denk niet dat je niets kunt veranderen. Iemand moet altijd ergens beginnen. Waarom kun jij dat niet zijn?”
Meer weten over Arion? Ga naar www.arion-group.com