Rob van de Meulenhof en Linda Gielen focussen op duurzaam ondernemen binnen Bullseye Group: Print, Packaging & Publishing. Zij zijn de ondernemers die deze maand de ‘vijf vragen aan’ beantwoorden.
Oprichters van Bullseye Group
Oprichters van Bullseye Group
Rob van de Meulenhof is geboren en getogen in een drukkersfamilie. In 2000 startte hij zijn eigen onderneming in commercieel print- en drukwerk en grafisch ontwerp. Door zijn ontwerpstijl kwam hij al snel terecht in de beautywereld, waardoor hij vooral bezig was met ‘de buitenkant’. In 2012 ontstond de behoefte om het anders te gaan doen. Niet meer sec te richten op ‘de buitenkant’, maar op ‘innerlijk’ ofwel de inhoud.
Samen met mede-eigenaar Linda Gielen werd de eerste steen voor Bullseye Group gelegd. Een duurzaam concept dat voorziet in milieubewust print- en drukwerk, boekbinden en het schrijven en uitgeven van boeken die bijdragen aan het bewustzijn van de mens.
De naam ‘Bullseye’ staat voor ‘een schot in de roos’ als het gaat om innovatie en duurzaamheid. Daarnaast past de naam bij de eigenzinnigheid van de onderneming en haar oprichters. Buiten de gebaande paden durven denken, is wat deze ondernemers drijft.
1. Waarom zijn jullie bezig met duurzaam ondernemen?
Duurzaam ondernemen zit verweven in de basis en het fundament van de gehele organisatie. Voor ons betekent het bewust omgaan met al je processen, van productie tot aan de mens. We voelen ons verantwoordelijk voor de footprint die we nalaten. Onze missie is dan ook om de wereld mooier achter te laten dan toen we gestart zijn.
Bullseye Group maakt bijvoorbeeld gebruik van alternatieve papiersoorten. Daar waar FSC gekeurd papier al behoorde tot onze standaard opties, zetten we een stap verder door papier gemaakt van boomkap zoveel als mogelijk los te laten.
De papierindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 14% van de wereldwijde ontbossing. Hoe meer bomen er gekapt worden, hoe meer CO2 er vrijkomt en hoe sneller de aarde op zal warmen. Maar ook dieren ondervinden hevige gevolgen. Bullseye Print maakt daarom gebruik van o.a. papier gemaakt van landbouwafval, zoals de bladeren en stengels (Paperwise).
"Onze missie is om de wereld mooier achter te laten dan toen we gestart zijn."
2. Hoe werkt dit in de praktijk?
Bullseye Packaging gebruikt o.a. kartonsoorten gemaakt van gras. We bieden altijd een ruime keuze in papiersoort. Ook vertellen we over de herkomst van het papier, om bij de klant het bewustzijn aan te wakkeren. Onze klanten kiezen zo bewust voor een bepaald soort papier of karton. Door het verhaal te delen maken we hen ambassadeur van duurzaam en circulair print- en drukwerk. Deze ondernemer kan dit vervolgens weer toepassen in eigen MVO strategieën.
Ons digitaal drukproces is voorzien van ‘food approved’ toners, welke niet schadelijk zijn voor mens en milieu en geen plastics bevatten. Ideaal voor drukwerk dat in aanraking komt met het voedsel dat de mens consumeert. Bullseye Group zet het in door haar gehele productieproces, zodat elk boek, flyer of verpakking verantwoord ons pand kan verlaten.
3. Wat is er nodig om de weg naar een duurzame samenleving te versnellen?
‘Consuminderen’ is in onze optiek een van de sleutels tot een duurzame samenleving. Koop alleen dat in wat je nodig hebt om te verbruiken, en verbruik alleen dat wat je nodig hebt. Bullseye Group werkt op basis van printing on demand (POD), waardoor we overproductie en onnodige vernietiging tegengaan. Persoonlijk contact is hierbij van groot belang. Doordat we in gesprek gaan met onze klanten kunnen we oprecht luisteren naar de vraag en als expert adviseren en meedenken. Zo ontstaan meer mogelijkheden en een betere kwaliteit. De tweede sleutel is persoonlijk contact. In plaats van (grootschalig) bestellen via internet is ervaring en advies van een expert van belang om tot een duurzame oplossing te komen.
Onze tip? ‘Practise what you preach!’ Als je een bedrijf hebt dat zich bezighoudt met duurzaamheid, zorg dan ook dat jouw bedrijf duurzaam is ingericht. Teel je bijvoorbeeld biologische groenten, dan kun je deze niet in plastic verpakken. Het zou je intentie en boodschap teniet doen. We kunnen bergen verzetten als we allemaal dat in de praktijk brengen wat nodig is voor een duurzamere samenleving.
"Consuminderen is in onze optiek een van de sleutels tot een duurzame samenleving."
4. Wat dragen jullie bij aan een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg?
Met regionale samenwerkingen en verbindingen maken we Limburg gezond en sterk. Door het uitdragen en delen van onze missie en visie zorgen we ervoor dat de Limburgse ondernemer zich bewust is van alternatieve productieprocessen. Bewuste productie van digitaal drukwerk gaat niet om het ‘vies maken van papier’. Het gaat om het produceren van wat er nodig is, zonder overcapaciteit. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. Het gaat om het tegengaan van boomkap en ontbossing en om het vervangen van o.a. plastic verpakking door papier, gemaakt van duurzame grondstoffen en/of afval.
Elke dag laten wij zowel zakelijk als privé een scala aan print- en drukwerk door onze handen glijden. Dit is zo, en zal ook altijd zo blijven. Als ondernemer moeten we nu eenmaal onze producten verpakken, onze boodschap uitdragen, ons evenement aankondigen en ons product/dienst aanprijzen. Er zijn uiteenlopende redenen, maar het is uiteindelijk aan ons om te bepalen op welke manier wij wensen dat het geproduceerd wordt.
5. Waarom shiftLimburg? En wat kan dit platform voor jullie betekenen?
Bullseye Group is lid van shiftLimburg om verbindingen aan te gaan met ondernemers die met eenzelfde duurzame bril naar de wereld kijken. Door de handen ineen te slaan en samen te werken aan een duurzamere wereld, kunnen we een groot verschil maken.
Wil je jouw product/dienst aan ons voorstellen, omdat je een mogelijke aanvulling of samenwerking ziet? We zijn altijd op zoek naar partners om samen mee te innoveren!