5 vragen aan Mary van Hoek-Hendriks

Datum van item

6 oktober 2022

Categorie van item:

Interview

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

207x bekeken

Mary van Hoek-Hendriks is secretaris en bestuurslid Communicatie & Media bij de Groente & Fruitbrigade. Zij is de inspirator die deze keer de ‘vijf vragen aan’ beantwoordt.

Over de Groente & Fruitbrigade

De Groente & Fruitbrigade redt iedere week een grote variëteit aan partijen groente en fruit bij telers en handelaren. Elk groente- en fruitproduct dat nog een aantal dagen voldoende vers is en geschikt is voor menselijke consumptie kan de brigade redden. Door deze vervolgens te leveren aan voedselbanken in Nederland, zorgen ze ervoor dat voedselbankklanten gezonder kunnen eten.

1. Waarom ben je bezig met duurzaam ondernemen?

‘De Groente & Fruitbrigade is een bijzondere onderneming, gelieerd aan Voedselbanken Nederland. We zijn een stichting die draait op vrijwilligers, onbetaald. Van mensen die dagdagelijks klaarstaan tot het bestuur. Dat is heel uniek aan deze organisatie.

Voor ons zit duurzaam ondernemen aan twee kanten. Enerzijds het helpen bij het verminderen van voedselverspilling. Anderzijds de klanten van Voedselbank Nederland gezond en vers eten bieden. Zo dragen we ook bij aan een beter eetpatroon. En mensen hebben meer keuzevrijheid om verse groenten en fruit te eten.’

2. Wat is er, volgens jou, nodig om de weg naar een duurzame samenleving te versnellen?

‘Onze magie is de ketenaanpak. Samenwerken zie je meer en meer in organisaties. Bij ons is het vooral het gezamenlijke doel. Iedereen weet voor wie wij het doen. Dat we ervoor zorgen dat mensen die het tijdelijk niet kunnen betalen voedselhulp krijgen. Doordat dit echt een sterke gezamenlijke doelstelling is, draagt de hele keten eraan bij. Dat schept vertrouwen en een ketenaanpak, omdat je continu die maatschappelijke relevantie vooraan hebt staan.

Er is draagvlak van verschillende partijen en van de individu. Bij ons werk je met een goed gevoel, omdat je bij wil dragen aan de samenleving. Dat is zo intrinsiek gemotiveerd en niet te vergelijken met een commerciële onderneming. Zodra geld wegvalt, maakt het plaats voor vertrouwen. Ik vind het heel bijzonder om mee te maken en hierbij betrokken te zijn.’

"Bij ons werk je met een goed gevoel, omdat je bij wil dragen aan de samenleving"

3. Wat draag jij bij

3. Wat draag jij bij

aan een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg?

‘Bij de Groente & Fruitbrigade zijn we ontzettend goed in omdenken. Ook in onze distributieorganisatie. We kijken wat de klant nodig heeft en wat wij kunnen betekenen vanuit die aanvoerstroom. Ondertussen passen we onze logistiek telkens aan, om een goede aansluiting te maken tussen aanvoer en klant. En zo daadwerkelijk die verbinding te creëren.

Dat houdt ook in dat onze diverse locaties in Nederland op andere manieren werken. Toch zijn we één en hebben we dezelfde uitstraling. Dat heeft weer met onze gezamenlijke doelstelling te maken.

Met verse groenten en fruit dragen we vooral bij aan een gezonder Limburg. Op een zo duurzaam mogelijke manier natuurlijk. We zitten niet voor niets op Fresh Park Venlo. We willen flexibel zijn richting de aanvoerketen en zijn gesitueerd op locaties waar de groenten en fruit van eigenaar wisselen. Zo maken we het voor de leveranciers zo makkelijk en vindbaar mogelijk. Dat scheelt voor de telers ook weer kilometers.’

4. Hoe kunnen andere organisaties/ondernemers die omslag maken? Heb je nog goede tips?

‘Focus op die gezamenlijke horizon. Ketensamenwerking volgt pas als je allemaal dezelfde kant op wil. Of hetzelfde doel voor ogen hebt. Als je gaat zoeken, dan vind je dat met elkaar.

Mijn betaalde baan is in food innovatie. Ik heb altijd vanuit input van de werkvloer naar boven (strategie) gewerkt. Het gaat om een gedragen verhaal. En dat begint echt met degenen die het werk uitvoeren, de mensen die in contact staan met je klanten of je leveranciers. Als je daar die sprankel aanwakkert, dan ga je vliegen als organisatie.

Duurzaam ondernemen heeft dus, vind ik, heel erg te maken met de betrokkenheid van je personeel. Voelen mensen zich verbonden met hetgeen waar jij naartoe wil? Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan als organisatie, dat daar een stukje maatschappelijke relevantie in zit.’

"Ketensamenwerking volgt pas als je allemaal dezelfde kant op wil"

5. Waarom ben je lid van shiftLimburg en wat kan dit platform voor jou betekenen?

‘De Groente & Fruitbrigade wil graag zichtbaar zijn in Limburg voor nieuwe leveranciers en vrijwilligers. We zien het aantal voedselbankklanten stijgen. De ondergrens bij voedselbanken is verruimd, dus we kunnen veel mensen gaan helpen. We hebben alleen nog geen idee hoeveel er dan op ons afkomt, wat ook consequenties voor de aanvoerketen zal hebben.

Voor ons is het belangrijk om ons verhaal te vertellen. De Groente & Fruitbrigade is niet in Limburg neergestreken als tijdelijk project. We zijn hier voor de lange termijn, want voedselhulp zal altijd nodig zijn. Armoede is van alle tijden. Nu zien we die stijging aankomen en ik hoop dat we weer dalingen gaan meemaken. Ook voedselverspilling is van alle tijden. Als we die twee dingen kunnen koppelen en shiftLimburg ons kan helpen zichtbaar en vindbaar te zijn, dan zijn wij enorm geholpen.’

Geschreven door

Mary van Hoek-Hendriks