Waarom landbouwafval verbranden, terwijl het een perfecte grondstof is voor papier? Met die gedachte ging Peter van Rosmalen op zoek naar een manier om de papierindustrie te vernieuwen. Voor het voeden van 7 miljard mensen wordt jaarlijks ruim 16.500 miljard kilo gewassen verbouwd, maar slechts 15 tot 20 procent daarvan wordt gebruikt wordt als voedsel. Het grootste gedeelte is landbouwafval dat nu vaak verbrand wordt. Soms gebeurt dat in energiecentrales, maar vaak gewoon door boeren op het land. De uitdagende beginjaren zijn voorbij; PaperWise staat stevig op de kaart. Nu is het tijd voor de volgende fase: een Europese fabriek. Peter van Rosmalen vertelt over zijn verkoopstrategie, zijn grote drang om het verschil te maken en over een grote stap durven zetten, van 1 naar 100 miljoen.
Zijn kleindochter van 6 jaar vroeg hem: "Opa, als jullie alles opmaken, wat blijft er dan voor ons over?". Peter van Rosmalen, toen 55 jaar oud, besloot de knoop door te hakken en zelf te gaan ondernemen. Eerdere werkgevers in de verpakkingsindustrie wilden ook verduurzamen, maar het ging hem niet snel genoeg. De papierrevolutie moest op gang gebracht worden, hoe dan ook. Hij begon vanuit huis en zette alles wat hij had op het spel. “Wij verkochten ons huis om werkkapitaal te hebben. De bank eiste bovendien dat ik persoonlijk garant stond. Prima, ik ging ervoor!”
Kritisch kiezen
Van Rosmalen ging op zoek naar een manier om hoogwaardig papier te produceren van landbouwafval op een maatschappelijk verantwoorde manier. In Europa vond hij het niet, in Azië en Zuid-Amerika wel. “Dat heeft alles te maken met hoe de markt nu opereert. Papierfabrieken in Europa gebruiken doorgaans bomen of oud papier als grondstof. Veel papierfabrikanten zijn ook eigenaar van bosbouwbedrijven, wat het voor hen minder interessant maakt om een andere grondstof dan bomen in te zetten. In Azië en Zuid-Amerika is dat anders, bomen zijn er schaarser en er is veel landbouwafval dat anders gewoon verbrand zou worden. ”Hij slaagde erin enkele bedrijven te vinden die ervaring hadden met verwerken van landbouwafval voor de lokale markt. Toch was hij voorzichtig; kwaliteit moest voldoen aan Europese normen en de omstandigheden voor de medewerkers moesten goed zijn. “De PaperWise fabrieken zijn van grote betekenis voor de lokale communities. Er wordt geïnvesteerd in scholing, infrastructuur en gezondheidszorg en het fabricageproces is gericht op veiligheid, zero waste en behoud van ecologie. Alleen zo willen we samenwerken met de producenten.”
Publiciteit en prijzen
De ‘Wise with Waste’ filosofie van PaperWise leverde veel publiciteit op: meer dan 43 media in 8 Europese landen gaven via radio, dagbladen, vakbladen en online aandacht aan PaperWise. Het bedrijf werd 4 maal genomineerd voor innovatie- en duurzaamheidsawards en viel daarbij 3 keer in de prijzen, waaronder The Product Enlightenmentz of the Year award van Industrielinqs en The Next Entrepreneur-award van Rabobank en MKB Nederland. Al die aandacht bleek een geweldige deuropener naar toonaangevende bedrijven met oog voor duurzaamheid. Van Rosmalen: “Bedrijven als Lufthansa, Eosta, Heineken en Tony Chocolonely kiezen heel bewust voor PaperWise en willen hun aandacht voor duurzaamheid aan de buitenwereld laten zien. Ze zijn dan ook trots om ons logo en verhaal te mogen vermelden. En dat helpt vervolgens weer om bij andere bedrijven in beeld te komen en hen te overtuigen ook over te stappen. Al is het wat duurder dan regulier papier, het goede verhaal en de positieve impact die we maken, is het hen waard.”
“De positieve impact maakt de hogere prijs goed”
Social media bovenaan
Pr en social media is dan ook een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van PaperWise. “Vorig jaar moesten we kiezen: nemen we een verkoper aan of iemand die onze social media gaat uitbouwen? Ik realiseerde me: als je social media goed inzet, is de impact groter dan een verkoper die persoonlijk de deuren langsgaat. Bedrijven weten steeds vaker óns te vinden en kiezen er op eigen initiatief voor klant te worden, juist vanwege het goede verhaal. En die keuze heeft in deze tijd van corona helemaal goed uitgepakt. Veel beurzen gaan niet door en ik heb nu vooral online meetings met potentiële klanten. Dan is je online zichtbaarheid nóg belangrijker.”
Inmiddels weet het bedrijf het duurzame papier en karton te leveren aan vele drukkerijen en kartonnage bedrijven in totaal al 19 landen. Koffiebekers, verpakkingen van bijvoorbeeld fruit en andere levensmiddelen, print- en kopieerpapier en allerhande brochures: PaperWise weet steeds beter de papierrevolutie teweeg te brengen.
Produceren in Europa
Toch gelooft Van Rosmalen dat papier produceren van restproduct uit de landbouw ook in Europa haalbaar is. “Dat is de volgende stap: we zullen dat zelf moeten gaan doen. Je kunt niet zomaar een bestaande fabriek inzetten. Als je met een andere grondstof wilt gaan werken, heb je een ander proces nodig. Dat vraagt veel onderzoek. We nemen 2 jaar de tijd om het juiste proces te ontwikkelen en de juiste voorwaarden voor een fabriek te creëren. Enerzijds is dat continue en zekere aanlevering van grondstof en zekerheid van afname van het papier anderzijds.” Geschatte kosten van de fabriek: zo’n 100 miljoen euro. Hij knippert niet eens met zijn ogen als hij het vertelt. “Ja, dat is een enorme stap. We hebben nu een omzet van 1 miljoen, dus we moeten flink groeien. Maar weet je: met nog geen 2% van al het beschikbare landbouwafval kun je voldoen aan de volledige papierbehoefte in Europa, terwijl het nu vooral verbrand wordt! Als je dat bedenkt, weet je dat we het verplicht zijn aan onszelf, onze kinderen en kleinkinderen om te denken aan de toekomst. We moeten niet blijven hangen in de status quo.”
Het wil overigens niet zeggen dat boeren landbouwafval straks onbeperkt aan PaperWise kunnen leveren. “Allereerst moet het afval relatief veel cellulose bevatten, zoals hennep, stro van graan of hop. De exacte samenstelling van het afval moeten we onderzoeken en testen met hulp van consultants van het voormalige BioTreat Center en het Platform Tuinbouwreststromen. Wat voor reststromen we precies gaan gebruiken, zal uit dat onderzoek blijken. Zeker is dat we veel van hetzelfde product nodig hebben, dat is het beste voor een constant hoge kwaliteit.”
“Met nog geen 2% van al het beschikbare landbouwafval kun je voldoen aan de volledige papierbehoefte in Europa”
Ondernemen voor verandering
Van Rosmalen is geen ondernemer die begint bij de euro’s. “Ik ben PaperWise niet begonnen voor het geld. Het gaat me om de verandering! De kinderen van de mensen die in de fabriek werken, kunnen naar school omdat wij dat duurzame papier laten maken. Sinds onze oprichting hebben we samen met alle klanten al ruim 10,7 miljoen kilo landbouwafval een tweede leven gegeven. Hiermee hebben we 16.100.000 kg CO₂ bespaard door het landbouwafval niet te verbranden. Dat is gelijk aan de uitstoot van 10.250 auto’s die een jaar lang rijden. Door landbouwafval te transformeren tot hoogwaardig papier en karton hebben we gezamenlijk 31.800 bomen laten staan en bij elkaar 30,5 km² ontbossing voorkomen. Dat is een stad ter grootte van Wageningen, oftewel 4300 voetbalvelden! Dáár draait het om en dat maakt me enorm trots!”
Ondernemerstips van Peter van Rosmalen
1: Ga ergens voor staan
“Sommige doelen zijn misschien gek, maar als je genoeg passie hebt, zijn ze haalbaar. Waar geloof je in, wat wil jij veranderen? Als je echt ergens voor staat en een goed verhaal hebt, kun je de wereld veranderen. Doe het alleen liefst wat eerder dan ik en begin niet pas op je 55e!”
2: Durf grenzen te stellen
“Ik was aanvankelijk te goedgelovig als klanten hoge volumes noemden. Soms begon ik dan alvast met de productie. Maar daarna zat ik met voorraad als ze vervolgens voorzichtig begonnen en maar 20 procent van die prognose wilden inkopen. Nu weet ik dat ik hardere afspraken moet maken. Ook als het gaat om betalingstermijnen ben ik streng. Een betalingstermijn van 90 dagen heeft niets met duurzaamheid en goed ondernemerschap te maken.”
3: Bedenk wie je bedrijf goed kan verkopen
“In ons geval bleek de tussenhandel moeite te hebben ons papier te verkopen. De tussenhandel is gewend om te verkopen op prijs en niet op het verhaal van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zij kregen PaperWise dus niet verkocht, want we waren duurder in vergelijking met regulier papier. Daarom zijn we ons rechtstreeks tot de eindklanten, brand owners, gaan richten.”
4: Vertel je verhaal via alle kanalen die je hebt
Social media, pers, netwerken: blijf onophoudelijk je verhaal de wereld in sturen. In de huidige wereld kan dat verhaal zich razendsnel verspreiden en bereik je veel meer mensen dan je misschien denkt. Denk dus ook niet te klein: er ligt een wereld voor je open.
Wil je meer weten over PaperWise of in contact komen met Peter van Rosmalen? Check de website