Oma zei het altijd al: “Eet veel groenten en fruit, in zoveel mogelijk kleuren.” Ergens voelen we dat het klopt, maar een wetenschappelijke onderbouwing ontbrak. Laat staan een uitgekiende samenstelling van onze voeding, wetenschappelijk onderbouwd. We zouden dagelijks een gevarieerde mix van 500 gram groenten en fruit moeten eten, maar de meeste mensen komen niet in de buurt. Terwijl het onze weerstand tegen ernstige ziekten aanzienlijk zou kunnen verhogen en zo een geweldige preventieve werking zou hebben. Raymond Nolet van Mifood pakt de handschoen op voor een grote verschuiving in ons eetpatroon en ons hele leven. En de Limburgse agrofood zou daar wel eens de perfecte omgeving voor kunnen vormen.
3 jaar interventie-onderzoek
MiFood maakt innovatieve groente- en fruitproducten, waarbij vitamines, mineralen, eiwitten, vezels en antioxidanten maximaal behouden blijven. Ruim een jaar geleden is Maastricht University in opdracht van Mifood gestart met een 3 jaar durend humane food interventie-onderzoek naar de impact van bio actieve stoffen op de gezondheid. In totaal nemen in die drie jaar 200 mensen deel aan het onderzoek. Zij nuttigen dagelijks verschillende mixen, in vloeibare of droge vorm. In totaal worden 9 verschillende mixen onderzocht. De deelnemers komen wekelijks terug naar Maastricht voor diverse testen. Tussentijdse resultaten zijn er al, maar Nolet houdt zijn kaken daarover op elkaar. “De enthousiaste ondernemer in mij is ongeduldig en wil het liefst van de daken schreeuwen welke stappen we in weerstandverhoging tegen de welvaartsziekten kunnen zetten. Maar ik weet ook dat serieus wetenschappelijk onderzoek tijd kost en dat we moeten wachten op de eindresultaten. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we hiermee echt gaan aantonen hoeveel goeds de juiste voeding ons kan brengen!”
“De enthousiaste ondernemer in mij is ongeduldig, maar ik weet ook dat serieuze wetenschap tijd kost.”
De fruit- en groentenmixen en -pearls van Mifood
Ongeduldige consumenten
Niet alleen MiFood is ongeduldig. Ook diverse consumenten uit de regio die over het initiatief hebben gehoord, willen de producten nú al gebruiken, ook al is de werking nog niet wetenschappelijk aangetoond. De vloeibare versie, Joycie, bestaat volledig uit fruit, groente en thee. Mifood heeft hierbij rassen geselecteerd met hoge percentages bio-actieve stoffen. Bij de pearls is de groente- en fruitmix op een drager van onder andere haver gezet. Dat wordt gedroogd en van een extra coating van groente en fruit voorzien. Nolet: “Ik geef presentaties en kom in gesprek met allerlei mensen. Dan merk je: voeding en gezondheid leeft enorm.” Joycie is in 4 varianten dan ook al online te bestellen voor de eerste aanhangers. En willen mensen de impact op de eigen gezondheid meten, dan kan via MiFood de Brightlabs test besteld worden om de bloedwaarden vooraf en na 4 maanden te meten. “Als ze willen, kunnen ze de resultaten ook met MiFood delen, maar dat bepalen ze zelf. Voor mij zijn de enthousiaste reacties een teken dat hier behoefte aan is en dat op zich is natuurlijk al belangrijke informatie.”
“Gezonde voeding leeft enorm en echt niet alleen bij jongeren.”
Meten, meten, meten
Nolet heeft in zijn carrière al vele voorbeelden in de praktijk gezien van de impact van gezonde voeding. Dat was destijds al bij diervoeding. “Ik werkte voor de mengvoerindustrie en dan zie je wat rantsoen aanpassingen in de praktijk met dieren doet . Als bijvoorbeeld de vacht van een paard glimt, dan weet je: die is gezond. Nou, dat is dan bij varkens niet anders . Betere groei, socialere dieren, meer weerstand, minder ziektes: met de juiste samenstelling van de voeding kan je dat onder andere sturen. Het is niet meer dan logisch dat dat grotendeels ook voor mensen geldt. Het is nu zaak dat we veel meer in detail gaan onderzoeken wat dan de juiste samenstelling is voor verschillende mensen.” En dus investeert MiFood stevig in R&D. De bio-actieve stoffen van verschillende soorten groente en fruit zijn via Brightlabs onderzocht, zowel in rauwe als in bewerkte vorm.
Wie gaat het kopen?
Dat brengt ons bij de andere kant van het verhaal, de vraagkant. Want zit de gemiddelde consument wel te wachten op een uitgekiende mix uit een flesje of zakje? Nolet: “Ik had verwacht dat vooral jongeren hierop zouden aanslaan. En het klopt dat gezonde voeding sterk leeft onder jongeren, ze zijn relatief veel op zoek naar meer kennis over gezonde voeding en een gezonde levensstijl. Maar dat vertaalt zich nog lang niet altijd naar concreet gedrag waarbij er gezond wordt gegeten. Opvallend is dat de 50-plusser hier vooral interesse in heeft. Deze groep zoekt naar een manier om de volgende fase van zijn leven zo gezond en vitaal mogelijk te leven. Gezonde voeding is voor hen belangrijker voor een langer leven. En ja, natuurlijk kun je er ook voor kiezen om die gezonde voeding zelf te kopen, te bereiden en te eten. Maar dat kost veel tijd en energie. Bovendien moet je goed weten wat je doet. Als je broccoli iets te lang kookt, zijn de bio-actieve stoffen al kapot. Er zullen daarom veel mensen liever kiezen voor het gemak en de zekerheid die onze producten bieden.”
Vermarkten
Als het onderzoek is afgerond, zal de focus komen te liggen op beschikbaarheid en het vermarkten. “We zijn nu nog piepklein, we liggen nu in het koelvak van de kantine van Provincie Limburg, bij lokale bedrijven en mensen kunnen online bestellen. Maar straks moet dat natuurlijk veel meer schaalgrootte krijgen. Het product moet in de supermarkten liggen, het product én het verhaal moet bekend worden. Onze verwachting is dat supermarkten open staan voor deze innovatie. Maar ook hier is nog heel wat werk aan de winkel: in welk schap willen we liggen en hoe maken we duidelijk aan de consument wat het doet? Het is geen rolletje drop wat je verkoopt.”
Gepersonaliseerde voeding
Toch wil Nolet straks echt niet alleen flesjes Joycie gaan verkopen, ook al zou dat al een aardverschuiving kunnen betekenen in humane voeding. “Er zijn nog heel wat stappen te zetten. Ik wil een gezond alternatief ontwikkelen voor elk gebruiksmoment van de dag. Ook snacks kunnen zoveel gezonder, mét behoud van smaak. We hebben eerder chips van prei gemaakt en hebben een smaaktest onder jongeren gedaan. Men vond het net zo lekker als gewone chips, maar ondertussen aten ze wel voor 85% prei. Daarnaast is gepersonaliseerde voeding een volgende stap in de ontwikkeling. Wat heb jij nu precies nodig met jouw genetische achtergrond in jouw huidige toestand? Dat willen we met een bloeddruppeltje gaan meten en daar jouw voeding op afstemmen. Dan kun je nog beter werken aan je weerstand en je algehele gezondheid. Daarnaast moeten we gericht onderzoek gaan doen naar welke voeding bijdraagt aan het voorkomen van ziekten als Alzheimer of borstkanker. Er zouden eigenlijk naast het huidige onderzoek nog 6 andere onderzoeken moeten lopen, er is nog zoveel wat we niet weten!”
“Voor elk gebruiksmoment willen we een gezond alternatief bieden”
Het Nutritional Concepts Lab, ook beschikbaar voor andere pionierende producenten
Kansen voor de Limburgse agrofood
Nolet gelooft overigens niet dat alleen voor Mifood een toekomst ligt in gezonde voeding. Kansen genoeg voor de gehele agrofood sector. “Nog meer uitbreiden is voor een dichtbevolkt Nederland niet de weg. Zoek het liever in meer kwaliteit en een onderscheidend product als je wilt groeien en meer inkomsten wilt genereren. En dat kan, de interesse is er.”
MiFood verhuurt daarom voor pionierende producenten het Nutrition Concepts Lab, die hun product willen doorontwikkelen of nieuwe producten willen maken. Ook is er in een maag-darm simulator van HEFI (Healthy Eating & Food Innovation, red.), dus als bedrijven willen weten hoe hun product door het lichaam wordt opgenomen, kan ook dit voor hen onderzocht worden.
“Als je bijvoorbeeld een veredelaar of teler bent, is het razend interessant als jij een product kunt maken dat aantoonbaar gezonder is. Dan is het zaak om allereerst het product dat je nu produceert op bepaalde inhoudsstoffen te gaan analyseren. Wij vragen zelf nu al aan telers om op bepaalde stofjes door te veredelen om hun product in onze mixen te kunnen verwerken. Dat kan natuurlijk ook heel goed op initiatief van de teler zelf. We denken graag mee over kansen en processen als dat gewenst is en garanderen geheimhouding. Inmiddels hebben we veel ervaring opgedaan met productontwikkeling, dus bedrijven vinden het vaak handig om met ons te kunnen sparren. Dat kan zelfs tot nieuwe partnerships leiden.”
“Agrofood bedrijven kunnen meer inkomsten genereren door een aantoonbaar gezonder product te leveren”
Kansen voor studenten en onderwijs
Nolet doet aan het eind van het gesprek nog een oproep aan studenten met interesse voor voeding en techniek. “We zoeken altijd naar studenten en stagiairs die dit interessant vinden, omdat zij met een frisse blik naar de materie kijken en waardevolle input kunnen geven. Zij krijgen op hun beurt de kans zich te verdiepen in een nieuwe richting die heel spannend is. De combinatie van techniek en voeding is sowieso nog vrij nieuw terrein, dus heel aantrekkelijk voor vrije denkers die ook willen pionieren, net als ik!”.